הזנה פראנטרלית 13.04.2022

הזנה פראנטרלית ומדדים לשרידות חולי סרטן מתקדם

CRP וספירת לויקוציטים נמצאו כמדדים פרוגנוסטיים בחולים אונקולוגים המטופלים בהזנה תוך ורידית

הזנה תוך ורידית. אילוסטרציה

מתן הזנה תוך ורידית למטופלים עם סרטן מתקדם הינו נושא שנוי במחלוקת. ברם, טיפול זה הינו נוהג מקובל במסגרת הטיפול בשלבים הסופניים של מחלות אונקולוגיות. במחקר עוקבה רטרוספקטיבי אשר ממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Palliative Medicine, ביקשו החוקרים לזהות מדדים הקשורים בתוצאים של מטופלים אונקולוגים המקבלים הזנה פראנטרלית.

המחקר אשר בוצע בין השנים 2016-2018 כלל 443 מטופלים אשר התקבלו לטיפול במסגרת המחלקה לטיפול פליאטיבי של בית החולים של אוניברסיטת וינה. סך של 113 מטופלים הוקצו לקבוצה אשר קיבלה הזנה פראנטרלית. שאר הנבדקים קיבלו הזנה במתן פומי או אחר להוציא מתן תוך ורידי.

במהלך שבועיים של הזנה תוך ורידית ובעזרת כלים של סטטיסטיקה היסקית, ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין השינויים במדדי בדיקות המעבדה ושרידותם של החולים.

הנבדקים אשר נכללו בקבוצת ההזנה התוך  ורידית היו צעירים יותר. בקבוצה זו, נרשמו מדדים נמוכים יותר מבחינת מסת גוף (Body Mass Index – BMI), רמות בילירובין, רמות גמא־גלוטאמיל טראנספפטידאז ורמות פוספטזה אלקלית, וזאת בהשוואה לקבוצה אשר לא קיבלה הזנה תוך ורידית.

נוסף לכך, במהלך תקופת ההזנה הפראנטרלית, חלה עלייה ברמות גמא־גלוטאמיל טראנספפטידאז, רמות פוספטזה אלקלית ו-CRP. לבסוף, לא נמצא הבדל סטטיסטי בין הקבוצות מבחינת שרידות, אך מאידך נמצא קשר מובהק בין עלייה ברמות CRP ועלייה כמותית בתאי דם לבנים לבין ירידה בשרידות בקרב המטופלים אשר קיבלו הזנה תוך ורידית.

תוצאות מחקר עוקבה רטרוספקטיבי זה הדגימו כי עליית CRP ותאי דם לבנים במהלך שבועיים של הזנה תוך ורידית קשורים באופן מובהק לירידה בשרידות. יתכן כי תוצאות המחקר מצדדות בקלינאים ומטופלים המעוניינים לוותר על מתן הזנה תוך ורידית במסגרת של טיפול פליאטיבי.

מקור:

Kieler M, Kössler P, Milovic M, et al. C-reactive protein and white blood cell count are adverse prognostic markers for patients with advanced cancer on parenteral nutrition in a palliative care unit setting: A retrospective cohort study. Palliative Medicine. 2022;36(3):540-548. doi:10.1177/02692163211073939

נושאים קשורים:  טיפול פליאטיבי,  הזנה פראנטרלית,  שרידות,  CRP,  לויקוציטים,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו