החלפת מפרק ברך 24.10.2021

החלפת ברך חלקית בסיוע רובוט נקשרה עם משך אשפוז קצר יותר

מטופלים אשר עברו ניתוח החלפת ברך חלקית בסיוע רובוטי הראו התאוששות מהירה יותר במספר מדדים, כולל ימי אשפוז וטווחי תנועה של המפרק שנותח

ניתוחים בסיוע ממוחשב (CAS – Computer-Assisted Surgery) משמשים לשיפור הדיוק במהלך הניתוח. דיוק זה מסייע בהחזרת המבנה האנטומי, וכן את הקינמטיקה של המפרק המנותח. עם זאת, עדיין לא ידוע האם ניתוחים באמצעות מערכות רובוטיות הם בעלי יתרונות מובהקים בהשוואה לטכניקות נביגציה מבוססות.

במחקר, אשר פורסם בכתב העת Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery, נכללו 62 מטופלים המחולקים לשתי קבוצות בנות 31 מטופלים כל אחת. זהו מחקר עוקבה אחורני (Retrospective), בדירוג 3 ברמת הראיות.

שתי קבוצות המחקר עברו ניתוח החלפת ברך חלקית (UKA -Unicompramental Knee Arthroplasty). קבוצה אחת עברה ניתוח זה בסיוע רובוטי, והקבוצה השנייה עברה את הניתוח בסיוע ממוחשב. לאחר הניתוח, המטופלים היו במעקב לאורך 14 חודשים. כלל הניתוחים, בשתי קבוצות המחקר, הושלמו ללא צורך במעבר לשיטות ניתוח שגרתיות.

לצורך המחקר נמדדו משתנים שונים: אורך הניתוח, צורך בעירויים, משך הזמן עד לשחרור, טווח התנועה והצורך בשיכוך כאבים.

עוקבות המחקר היו דומות זו לזו, אך ה-BMI הממוצע היה נמוך יותר בקבוצת הניתוח בסיוע רובוטי (28.5 לעומת 32.2; p < 0.05). כמו כן, שיעור הנשים היה גבוה יותר בקבוצת הניתוח בסיוע ממוחשב (68% לעומת 45%, p = 0.12).

שיעור הסיבוכים , שהיה נמוך, היה זהה בשתי הקבוצות (4/31, 12.9%). הניתוח בסיוע רובוטי היה ארוך יותר בהשוואה לניתוחים בסיוע ממוחשב (104.8 לעומת 85.6 דקות; p < 0.001). בשתי קבוצות המחקר המטופלים לא נזקקו לעירוי לאחר הניתוח. כמו כן, לא היה הבדל מובהק מבחינת צניחה ברמות ההמוגלובין. בקרב שתי הקבוצות לא היו מטופלים שנזקקו לאנלגטיקה באף שלב.

מבחינה תפקודית, המטופלים שנותחו בסיוע רובוטי הצליחו להרים רגל ישרה בשלב מוקדם יותר (25 שעות לעומת 37.5; p = 0.004). בנוסף לכך, המטופלים שנותחו בסיוע רובוטי הראו טווח גבוה יותר של תנועה בשחרורם (81.4° לעומת 64.5°; p < 0.001).

בנוסף, בקבוצה שנותחה בסיוע רובוטי המטופלים שוחררו מהר יותר משירותי הפיזיותרפיה בהשוואה לקבוצה השנייה (42.5 שעות לעומת 49; p = 0.02). כמו כן, מטופלים אלו שוחררו מבית החולים בשלב מוקדם יותר במידה מובהקת (46 שעות לעומת 74; p = 0.005).

מסקנות החוקרים הן שניתוח החלפת ברך חלקית בסיוע רובוטי הוא הליך בטוח וניתן ליישום. המטופלים שעברו את הניתוח בשיטה זו הצליחו להרים רגל ישרה ולהשתחרר מפיזיותרפיה בשלב מוקדם יותר בהשוואה לניתוחים בנביגציה מסורתית.

מקור:

Shearman, A. D., Sephton, B. M., Wilson, J., &amp; Nathwani, D. K. (2021). Robotic-assisted Unicompartmental Knee Arthroplasty is associated with earlier discharge from physiotherapy and reduced length-of-stay compared to conventional navigated techniques. Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery. https://doi.org/10.1007/s00402-021-04207-1

נושאים קשורים:  ניתוח רובוטי,  אuסטאוארתריטיס,  רובוטים,  ניתוח החלפת ברך,  פיזיותרפיה,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו