סטיפלוקוקוס אאוראוס 22.02.2021

האם יש קשר בין ריכוז הורמונים בדם לנשאות של סטיפלוקוקוס אאוראוס

מחקר אוכלוסין בדק את השפעת רמות הורמוני המין בדם לבין גידול אוכלוסיית סטיפלוקוקוס אאוראוס באפיהן של נשים

סטיפלוקוקוס אאוראוס, Staphylococcus Aureus (SA), הוא פתוגן אנושי מרכזי, ואלה שנושאים אותו בחלל האף הם בסיכון מוגבר לזיהום בחיידק. מחקרים המנסים להתחקות אחרי גורמים המשפיעים על נשאות שלו רלוונטיים לצורך הפחתת עומס הזיהומים.

מחקרי עבר הדגימו כי יש שכיחות נמוכה של נשאות SA בקרב נשים הנוטלות גלולות עם פרוגסטין בלבד. מטרת המחקר היתה לחקור את הקשר בין רמות הורמוני מין בדם לבין נשאות SA באף, בקרב האוכלוסיה הכללית.

במחקר אוכלוסין Tromsø השישי (2007-2008) צוות סיעודי אסף דוגמיות מאפן של 724 נשים בגילאי 30-87 שלא נוטלות הורמונים אקסוגנים. מתוכן, 700 נשים עברו דגימה שניה (במרווח ממוצע של 28 ימים). החוקרים ניתחו בדיקות דם למציאת הורמוני מין בשיטת liquid chromatography tandem mass spectrometry, בנוסף לאיסוף מידע אודות אורח חיים, בריאות ומדדים אנתרופומטריים.

רגרסיה לוגיסטית רב משתנית בוצעה על מנת למצוא קשר בין רמות הורמוני מין בדם לבין נשאות (דגימה אחת) SA או נשאות מתמשכת (שתי דגימות). הניתוח נעשה עם תקנון עבור מערפלים פוטנציאליים. נשים בשלב הלוטיאני של מחזור הוסת לא נכללו במחקר.

תוצאות המחקר הדגימו כי שכיחות נשאות מתמשכת של SA באף היא 22%. עלייה ברמות טוסטסטרון וטוסטסטרון עם זמינות ביולוגית (Bioavailable testoterone) בסטיית תקן אחת נמצאה קשורה לסיכויים נמוכים יותר לנשאות מתמשכת באף (יחס סיכויים 0.57: רווח בר-סמך של 95%, 0.35-0.92 ויחס סיכויים 0.52: רווח בר-סמך של 95% 0.3-0.92, בהתאמה).

כאשר בוצע ריבוד לפי מנופאזה התוצאות נותרו בעינן. לנשאים כרוניים היו רמות אנדרוסטנדיון ו-DHEA נמוכים בממוצע, אך ללא הבדל מובהק.

מסקנת המחקר היא כי קיימת סבירות מוגברת לנשים עם רמות נמוכות של טוסטסטרון בדם להיות נשאיות כרוניות של סטיפלוקוקוס אאוראוס.

מקור:

Stensen, D. et al. (2021). “Circulating sex-steroids and Staphylococcus aureus nasal carriage in a general female population”. European Journal of Endocrinology, Feb. 2021. Vol. 184, Issue 2, p.337-346. doi.org/10.1530/EJE-20-0877

נושאים קשורים:  סטיפלוקוקוס אאוראוס,  הורמוני מין,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו