סרטן הערמונית 23.08.2020

סמנים ביולוגיים לבביים בחולים עם סרטן הערמונית ומחלות לב וכלי דם

קבוצת אונקולוגים מבית החולים בילינסון מצאה: השימוש בסמנים ביולוגיים לבביים ככלי פוטנציאלי לחיזוי סיכון לתחלואת לב וכלי דם בחולי סרטן הערמונית המקבלים ADT הוא בעל פוטנציאל יישומי קליני גבוה

טיפול באגוניסטים ואנטגוניסטים להורמון המשחרר גונדוטרופין (GnRH) מוריד את רמות הטסטוסטרון בחולי סרטן הערמונית המתקדם והגרורתי. טיפול זה הגורם לקיפוח אנדרוגן (ADT) קשור לעלייה בסיכון לאירועי ומחלות לב כלי דם (CVD) במיוחד בקרב חולים עם היסטוריה קודמת של CVD המטופלים באגוניסטים ל-GnRH.

במחקר הנוכחי, בהובלת קבוצת אונקולוגים מבית החולים ע"ש רבין בפתח תקווה (בילינסון) ואוניברסיטת תל אביב, נבדק הקשר הפוטנציאלי בין רמות בסרום של סמנים ביולוגיים לבביים N-terminal pro-B-type natriuretic peptide (NTproBNP), D-dimer, C-reactive protein (CRP), high-sensitivity troponinי(hsTn), לבין סיכון לאירועי CVD חדשים בקרב חולי סרטן הערמונית עם היסטוריה של CVD המקבלים אגוניסט או אנטגוניסט ל-GnRH.

ניתוחי פוסט-הוק בוצעו על תוצאות מחקר אקראי שלב II שהעריך באופן פרוספקטיבי האם מתן טיפול באגוניסט או אנטגוניסט לGnRH משפיע על היארעות אירועי CVD בחולים עם סרטן הערמונית והיסטוריה של תחלואה לבבית.  מודלים סטטיסטיים יושמו על מנת לקבוע האם הסמנים הביולוגים שנבחרו חיזו אירועי CVD בתחילת הטיפול ולאורך תקופת טיפול ומעקב של 12 חודשים.

מאפייני הבסיס ומאפייני המחלה של 80 החולים שהשתתפו במחקר היו מאוזנים היטב בין קבוצות הטיפול. מחלות לב איסכמיות (66%) ואוטם שריר הלב (37%) היו המחלות הנפוצות ביותר מבחינת CVD ורוב (92%) המטופלים קיבלו טיפול תרופתי קרדיאלי. החוקרים הישראלים מצאו שרמות גבוהות של NTproBNP ו-hsTn, בהתאמה p = 0.008 ו-p = 0.004.

בתחילת הטיפול נבאו באופן משמעותי קלינית ומובהק סטטיסטית אירועי תחלואה לבביים חדשים בקבוצה שקבלה טיפול באגוניסט ל-GnRH אך לא בקבוצה שנטלה אנטגוניסט ל-GnRH. בנוסף, נצפתה מגמה של מתאם לא מובהק בין רמות גבוהות יותר של NTproBNP לאורך זמן לבין התפתחות אירועי CVD חדשים בקבוצה שטופלה באגוניסט ל-GnRH.

החוקרים מסכמים כי השימוש בסמנים ביולוגיים לבביים ככלי פוטנציאלי לחיזוי סיכון לתחלואת לב וכלי דם בקרב חולי סרטן הערמונית המקבלים ADT הוא בעל פוטנציאל יישומי קליני גבוה. מגבלת המחקר המרכזית היתה גודל המדגם הקטן ולכן יש צורך במחקרים גדולים יותר על מנת לאמת שימוש בסמן ביולוגי כדי לחזות אירועי תחלואת לב וכלי דם בקרב חולים המקבלים טיפול מסוג זה.

מקור:

Margel, D., Ber, Y., Peer, A. et al. Cardiac biomarkers in patients with prostate cancer and cardiovascular disease receiving gonadotrophin releasing hormone agonist vs antagonist. Prostate Cancer Prostatic Dis (2020). https://doi.org/10.1038/s41391-020-0264-9

נושאים קשורים:  סרטן ערמונית,  פרוסטטה,  קיפוח אנדרוגן,  חסימת אנדרוגן,  תחלואה קרדיווסקולרית,  לב וכלי דם,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו