סרקומה 26.07.2020

האם כימותרפיה נאו-אדג'ובנטית עדיפה על זו המקובלת בסרקומה של רקמות רכות?

מחקר השוואתי: תוצאי ההישרדות של חולי סרקומה של רקמות רכות שקיבלו כימותרפיה נאו-אדג'ובנטית מותאמת היסטולוגית מול אלה שקיבלו טיפול סטנדרטי עם Anthracycline ו-Ifosfamide

סרקומה. אילוסטרציה

המחקר הנוכחי בדק האם מתן טיפול כימותרפי נאו-אדג'ובנטי מותאם היסטולוגית (HT – histology-tailored) עדיף על מתן טיפול כימותרפי נאו-אדג'ובנטי סטנדרטי הכולל Anthracycline ו-Ifosfamide לטיפול בסרקומה של רקמות רכות (STS – soft tissue sarcoma) בסיכון גבוה בגפיים או בדופן הגו.

המחקר הנוכחי הוא מחקר אקראי, תווית פתוחה, שלב 3. במחקר השתתפו מטופלים עם STS ממוקם בסיכון גבוה (דרגה 3; גודל ≥ 5 ס"מ) בגפיים או בדופן הגו, השייך לאחד מחמישה תתי סוגים היסטולוגיים: ליפוסרקומה מיקוסאידית בדרגה גבוהה (HG-MLPS – high grade liposarcoma), ליאומיוסרקומה (LMS – leiomyosarcoma), סרקומה סינוביאלית (SS – synovial sarcoma), גידול ממאיר של מעטפת עצב פריפרי (MPNST – malignant peripheral nerve sheath tumor) וסרקומה פלאומורפית לא ממוינת (UPS – undifferentiated pleomorphic sarcoma).

המטופלים שהשתתפו במחקר חולקו באופן אקראי ביחס של 1:1 לקבל 3 מחזורי טיפול עם A+I או עם HT. משטר הטיפול ה-HT כלל Trabectedin לטיפול ב-HG-MLPS, Gemcitabine יחד עם Dacarbazine לטיפול ב-LMS,י Ifosfamide במינון גבוה בעירוי ממושך לטיפול ב-SS,יEtoposide יחד עם Ifosfamide לטיפול ב-MPNST ו-Gemcitabine יחד עם Docetaxel לטיפול ב-UPS.

נקודות הסיום המרכזיות והמשניות במחקר היו הישרדות ללא מחלה (DFS – disease-free survival) והישרדות כוללת (OS – overall survival), שנבדקו באמצעות שיטת קפלן-מייר והושוו ע"י מודלי Cox מותאמים לטיפול ולמשתני ריבוד. המחקר רשום ב-ClinicalTrials.gov.

המחקר נערך בין מאי 2011 למאי 2016 והשתתפו בו 287 מטופלים (UPS: n=97[33.8%]; HG-MLPS: n=65 [22.6%]; SS: n=70 [24.4%]; MPNST: n=27 [9.4%]; LMS: n=28 [9.8%]) שחולקו באופן אקראי לטיפול עם A+I או HT. בניתוח הנתונים הסופי, לאחר תקופת מעקב עם חציון של 52 חודשים, נמצא כי הסבירויות המשוערות של DFS ו-OS היו 0.55 ו-0.47 (log-rank P= 0.323) ו-0.76 ו-0.66 (log-rank P= 0.018) לאחר 60 חודשים בזרוע ה-A+I ובזרוע ה-HT, בהתאמה. בנוסף, לא התרחשו מקרי תמותה הקשורים לטיפול במהלך המחקר.

החוקרים הסיקו כי באוכלוסיית מטופלים עם STS ממוקם בסיכון גבוה, לא נמצא קשר בין HT לבין שיפור ה-DFS או ה-PS, מה שמצביע על כך שמשטר טיפול הכולל A+I צריך להמשיך להיות טיפול הבחירה כאשר יש צורך בכימותרפיה נאו-אדג'ובנטית במטופלים עם STS בסיכון גבוה.

מקור:

Gronchi, A. et al. (2020) Journal of Clinical Oncology 38,19.

נושאים קשורים:  כימותרפיה נאו-אדג'ובנטית,  סרקומה,  אנטרציקלין,  איפוספמיד,  טיפול מותאם היסטולוגית,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו