ביופידבק בלידה 20.12.2017

מחקר חלוץ בשיבא: ביופידבק מסייע בהתקדמות מהלך הלידה

שימוש בטכנולוגיית ביופידבק ואולטרסאונד במהלך הלידה מסייע להתקדמותה, מפחית קרעים בתעלת הלידה ומצביע על תחושת חיבור חזק יותר בין האם לתינוק

מחקר חדש וחלוץ אשר בוצע על ידי רופאי המרכז הרפואי שיבא וחוקרים מהמרכז הבינתחומי בהרצליה מצא ששימוש בטכנולוגיית ביופידבק ואולטרסאונד במהלך הלידה, מסייע להתקדמותה, מפחית קרעים בתעלת הלידה ומצביע על תחושת חיבור חזק יותר בין האם לתינוק.

במהלך המחקר נבדקו 95 נשים, מתוכן 26 נשים שילדו תוך שימוש במכשיר האולטרסאונד ככלי לביופידבק. התערבות הביופידבק נוסתה על נשים בלידה ראשונה עם שהגיעו לשלב השני של הלידה - פתיחה מלאה של צוואר הרחם – ולאחר קבלת זריקת אלחוש "אפידורל". בשלב זה הרופאים ביצעו במשך מספר דקות הדמיית אולטרסאונד של ראש העובר בתעלת הלידה. בשלב הראשון היולדת התבקשה לבצע לחיצות ללא התבוננות במסך האולטרסאונד, ובשלב השני המסך הופנה לעבר היולדת. לאחר קבלת הסבר על התמונה, היא התבקשה לבצע את אותן לחיצות תוך כדי שהיא מתבוננת בירידת ראש העובר בתעלת הלידה בזמן הלחיצה. פעולה זאת אפשרה ליולדת לראות בעיניה כיצד לחיצותיה משפיעות על התקדמות העובר בתעלת הלידה לצורך קידום הלידה, ולכוון את עבודת הגוף שלה, תוך שהיא מקבלת פידבק (משוב) בזמן אמת על יעילות הלחיצות. בהמשך הלידה, היולדת המשיכה את הלחיצות כפי שחוותה קודם לכן באמצעות מכשיר האולטרסאונד.

בקרב הנשים שצפו באולטרסאונד במהלך הלידה, הלחיצות היו הרבה יותר יעילות מנשים שילדו ללא השימוש בטכנולוגיית הביופידבק. בנוסף, ממצאי המחקר הראו ששיעור הקרעים הספונטניים בתעלת הלידה בקרב נשים אלו הייתה נמוכה יותר מקבוצת הביקורת שילדה ללא השימוש באולטרסאונד.

"ההליך החדש שבחנו הוכיח שתמונה אחת שווה אלף מילים. היולדות סיפרו שהן הרגישו הרבה יותר בטוח ללחוץ ורבות מהן העידו שבזכות הצפייה במסך האולטרסאונד, הן הבינו בדיוק מה לעשות. לפעמים המיילדת מנסה להסביר ליולדת איך ללחוץ נכון אבל כשהן מסתכלות על המסך, הן מבינות תוך שניות מה צריך לעשות", ציין ד"ר ינון גלבוע.

ד"ר שרון פרלמן: "פעמים רבות נשים חשות אשמה שהן נאלצו להיכנס לניתוח קיסרי לאחר שהרופא אמר שהן לא לוחצות כמו שצריך. באמצעות הטכנולוגיה הזו אפשר לסייע לאותן נשים ללחוץ כמו שצריך או לחלופין לראות שהמבנה של האישה לא מאפשר לידה רגילה וכך לחסוך את התחושות הקשות".

למחקר משמעויות גם בהיבטים פסיכולוגיים. החוקרים ערכו ראיונות ושאלונים עם הנחקרות בכדי ללמוד על התחושות שלהן לאחר הלידה ונמצא כי היולדות שקיבלו את התערבות הביופידבק דיווחו על תחושת חיבור חזקה יותר לתינוק מיד לאחר הלידה.

ממצא זה תואם מחקרים קודמים דומים העוסקים בראייה של העובר בהדמיית אולטרסאונד. המשך מעקב אחר היולדות העיד על כך שחיזוק תחושה זו סייעה במניעת סימפטומים פוסט-טראומטיים יומיים ואף חודש לאחר הלידה. לדברי חוקרי המרכז הבינתחומי, אחד הגורמים שתורמים להתפתחות של סימפטומים פוסט-טראומטיים הינו מנגנון ההגנה של התנתקות רגשית במהלך האירוע הטראומטי. לדבריהם, נראה כי התערבות הביופידבק מנעה את ההתנתקות הזו, חיברה את היולדת לתינוקה במהלך הלידה וחיבור זה הוא שתרם למניעת התפתחות הסימפטומים הפוסט טראומטיים.

המחקר מרחיב את גבולות האולטרסאונד ומציע אותו כמכשיר רב עוצמה היכול בעלות נמוכה וביעילות גבוהה, לשמש את היולדת לצורך שיפור היבטים רפואיים ורגשיים של הלידה. לאור הממצאים ולאחר ביסוס ראשוני של יעילות ההתערבות, מחקרי המשך יוכלו לכוונן ולחדד באופן רגיש יותר את פרוטוקול ההתערבות.

המחקר נערך על ידי ד"ר ינון גלבוע, סגן מנהל יחידת האולטרסאונד בשיבא, ד"ר שרון פרלמן, רופאה בכירה ביחידה ומנהל יחידת האולטרסאונד באגף נשים ויולדות, פרופ' ראובן אחירון, יחד עם חוקרים בבית הספר ברוך איבצ'ר לפסיכולוגיה במרכז הבינתחומי הרצליה. המחקר פורסם לאחרונה בכתב העת  "Ultrasound in Obstetrics & Gynecology".

נושאים קשורים:  ביופידבק,  לידה,  תעלת הלידה,  אולטראסאונד,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו