מחקרים 13.06.2016

הבסיס התורשתי של צליאק, מחקר תאומים

מחקר תאומים רחב היקף מגלה כי לגנטיקה משקל מכריע בהתפתחות צליאק, לגורמי הסביבה השפעה לא מבוטלת ולפרופיל ה HLA ניתן ליחס רק 7% במכלול התורשה של המחלה

ד-נ-א, גנטיקה (איור: אילוסטרציה)
ד-נ-א, גנטיקה (איור: אילוסטרציה)

כמעט כל חולי הכרסת (צליאק) נושאים את האללים DQ2/DQ8 של מערכת התיאום החיסוני HLA, אולם משקלו של הפרופיל הגנטי במכלול הגורמים התורשתיים עדיין אינו ברור. חוקרים משבדיה ערכו מחקר תאומים רחב היקף בנסיון לבודד את הגורמים הגנטיים והסביבתיים המובילים לצליאק, ממצאיהם פורסמו לאחרונה בכתב העת GUT.

לטובת העבודה אותרו חולי צליאק במדגם מייצג אוכלוסיית שבדיה שכלל 107,912 תאומים. האבחון נסמך על תוצאות ביופסיה בהן עדות לניוון הרירית האופייני לצליאק במאגר דגימות הרקמה של המכונים הפתולוגיים בשבדיה. החוקרים אמדו את מתאם התחלואה בכרסת ואת הקורלציות הטטרכוריות tetrachoric correlations בקרב תאומים מונוזיגוטיים ודיזיגיוטיים, וכן העריכו את משקלה היחסי של התורשה במחלת צליאק, תחילה על בסיס נתוני המחקר בכללותם ובהמשך תוך בידוד כל הגורמים התורשתיים מלבד פרופיל ה HLA - non-HLA heritability.

בניתוח הסופי נכללו 513 זוגות תאומים שאובחנו כחולי צליאק (שיעור הארעות 0.48%). מתאם ההארעות היה גבוה יותר בקרב תאומים מונוזיגוטיים (0.49) לעומת תאומים דיזיגוטיים (0.10). גם במתאם הטטרכורי נצפה פער בין תאומים מונוזיגוטיים ודיזיגוטיים (0.89 לעומת 0.51). המספרים משקפים משקל תורשתי כולל של כ 75% (95% רווח בר סמך 55%-96%) בהתפתחות מחלת צליאק ומשקל של כל הגורמים מלבד HLAי(non-HLA heritability)  של כ 68% (95% רווח בר סמך 40-96%) כלומר 7% בלבד מיוחסים לגנוטיפ הHLAי, 32 האחוזים הנותרים שאינם קשורים לתורשה התחלקו בין גורמי סביבה משותפים 17% ולא משותפים 15% (shared/non-shared) לשני התאומים.

החוקרים מסכמים כי לגנטיקה משקל מכריע בהתפתחות של צליאק, עם זאת גם לגורמי הסביבה השפעה לא מבוטלת. לפרופיל ה HLA האופייני כמעט לכל חולי הכרסת ניתן ליחס רק חלק קטן במכלול התורשה של המחלה.

מקור:

Heritability of non-HLA genetics in coeliac disease: a population-based study in 107 000 twins
Ralf Kuja-Halkola, Benjamin Lebwohl, Jonas Halfvarson, Cisca Wijmenga, Patrik K E Magnusson, Jonas F Ludvigsson
Gut gutjnl-2016-311713Published Online First: 20 May 2016 doi:10.1136/gutjnl-2016-311713

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  כרסת,  צליאק,  תורשה,  HLA,  מחקר תאומים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו