מחקרים 27.02.2017

אטנרצפט מונעת התקדמות שחמת בכבד והמוסידרוזיס

ניסוי שבוצע בחולדות חשף כי היווצרות לייפת (פיברוזיס) בכבד מתווכת על ידי TNF-α וכי שימוש ממושך באטנרצפט (אנברל) מונע התקדמות זו וכך גם מונע את ההתקדמות של המוסידרוזיס אשר נלווית לשחמת מתקדמת

שחמת הכבד (Liver cirrhosis) הינה גורם תחלואה ותמותה הנמצא במגמת עלייה ברחבי העולם. האיתות TNF-α/TNF-R1  מעיד על התקדמות במספר מחלות כבד. מחקר זה מספק נקודת מבט היסטולוגית ועל-מבנית על ההשפעה של אטנרצפט (Etanercept - Enbrel), חוסם TNF-α, על התפתחות שחמת כבד בהשראת תיואצטמיד והמוסידרוזיס נלווית בקרב חולדות, עם דגש על ההשפעה ודפוסי התפוצה של הקולטן TNF-R1 בתאי הכבד.

60 חולדות לבקניות ממין זכר הוקצו אקראית לאחת משלוש קבוצות: קבוצה 1 שימשה כביקורת; קבוצה 2 כללה חולדות שקיבלו זריקת תיואצטמיד פעמיים בשבוע במשך חמישה חודשים וקבוצה 3 כללה חולדות שקיבלו זריקת תיואצטמיד פעמיים בשבוע במשך חמישה חודשים וגם זריקה תת-עורית של אטנרצפט שעה לפני הזרקת תיואצטמיד במהלך כל חמשת החודשים.

בסוף הניסוי נאספו דגימות דם לניתוח ביוכימי ונקצרו כבדים לניתוחים היסטולוגיים ואימונוהיסטולוגיים ולהכנת דגימות לבדיקה במיקרוסקופ אלקטרונים.

חולדות שטופלו עם תיואצטמיד בלבד (קבוצה 2) פיתחו שחמת יחד עם המוסידרוזיס עם שקיעת ברזל מסיבית, הפגינו ביטוי חזק ונרחב של TNF-R1 בתאי אנדותל סינוסואידלים (sinusoidal endothelial cells - SEC), תאי קופפר (Kupffer cells) והפטוציטים רבים. כמו כן, חולדות אלו הפגינו לעתים תכופות ברמה העל-מבנית תאים פיברוגניים, תאי פלזמה ותאי פיטום (מאסט).

מנגד, הוספת אטנרצפט (קבוצה 3) מנעה את הביטוי של TNF-R1, הפחיתה את הצטברות הקולגן והברזל ושימרה את מבנה העל והמבנה ההיסטולוגי של הכבד.

מחקר זה שנעזר במודל חולדות גילה כי מעבר איתות של TNF-α דרך הקולטן TNF-R1 קשור לפעילות המנגנון בהתפתחות לייפת (פיברוזיס) והמוסידרוזיס בכבד. אטנרצפט עשוי לספק גישה חדשה לא רק להאטת התקדמות השינויים בשחמת, אלא גם בהפרעות בכבד הקשורות לעומס ברזל.

מקור:

Abdul-Hamid M, Ahmed RR, Moustafa N, Nady R.
The Antifibrogenic Effect of Etanercept on Development of Liver Cirrhosis Induced by Thioacetamide in Rats
Ultrastruct Pathol. 2016 Dec 16:1-13. doi: 10.1080/01913123.2016.1256361. [Epub ahead of print]

ערכה: ד"ר נילי טלבי

נושאים קשורים:  מחקרים,  TNF-α/TNF-R1,  חוסם TNF-α,  אטנרצפט,  אנברל,  תיואצטמיד,  המוסידרוזיס,  TNF-R1 כבדי,  תאי אנדותל סינוסואידלים,  תאי קופפר,  הפטוציטים,  תאי פלזמה,  תאי פיטום,  תאים פיברוגניים,  שקיעת ברזל,  שחמת
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו